Kenapa Al-Quran ?? ( Siri II )

Kewajipan Kita Terhadap Al-Quran

Memperbaiki / memperelok bacaan dan pendengaran.

Apakah yang dimaksudkan dengan memperbaiki bacaan? Memperbaiki bacaan ialah membaca secara tartil – cermat dan jelas bacaan huruf serta baris di tempat yang betul.

Pembacaan secara ‘tartil’ ini adalah pembacaan Nabi s.a.w dan para sahabat. Ia penting bagi menjaga sebutan dan hokum tajwid. Andai kita menukar huruf dan hokum tajwidnya maka maka kita telah merosakkan maknanya. Sesetengah individu sering terlepas pandang pada makhraj huruf –tempat keluar huruf seperti pada huruf ( kha dll ).

Pembentukan lisan dengan Al-Quran.

Diceritakan oleh seorang sasterawan Nasrani Mesir bernama Nazmi Luqa : Sebahagian orang Kristian Mesir mengajarkan anak-anak mereka membaca Al-Quran sejak dari kecil demi menjaga kefasihan mereka apabila mereka dewasa kelak.

Keperluan mengetahui hukum Tajwid.

Tidak memadai kita sekadar mengetahui secara teori hukum-hukum tajwid. Tidak dapat tidak kita perlu mempraktikkan hukum-hukum Tajwid sehinggalah pembacaan Al-Quran kita selari dengan pembacaan Nabi s.a.w dan para sahabat bahkan kita perlukan mendidik anak-anak dan pelajar-pelajar kita dengan pembacaan Al-Quran yang bertajwid ini.

Penelitian dan khusyuk.

Selain kita mengetahui dan memelihara hukum-hukum Tajwid, hendaklah kita meneliti / menghayati dan khusyuk .

Menjadi kewajipan kepada kita untuk menghidupkan Al-Quran dalam hati dan pemikiran kita. Tidak seharusnya kita membaca sedangkan hati kita lalai kerana kita akan menafikan ketinggian Al-Quran dan keagungannya.

( Maksud membaca Al-Quran ialah kita memahami, menghayati, maksud ayat dan hukum yang terkandung dalam al-Quran serta peringatannya.-Halal & Haram, ikhtibar kaum terdahulu, adab-adab terpuji, dan lain-lain lagi)

Contoh :

Seorang penyair di Pakistan Muhd.Iqbal Rahimahu Allah menceritakan akan kisah hidupnya : Aku membaca dan mengulang membaca al-Quran selepas solat Subuh setiap hari. Ayah ku melihat perbuatan ku lalu bertanya kepadaku “Apa yang sering kamu lakukan?” Aku menjawab “ Aku membaca Al-Quran”. Peristiwa ini berterusan selama 3 tahun. Ayahku bertanya dan aku menjawab saban hari. Pada suatu hari aku bertanya kepada ayahku “Duhai ayahku, kenapakah engkau sering bertanya kepadaku soalan yang sama?” Ayahku menjawab “Aku akan menjawab soalan itu dan aku tidak akan mengulangi pertanyaan itu lagi.”

“Begini duhai anakku, bacalah Al-Quran seolah-olah ianya –Quran-turun kepada dirimu sendiri”

Semenjak dari peristiwa itu aku mula belajar memahami isi Al-Quran.

Beramal dengan Al-Quran

Al-Quran tidak diturunkan untuk dibaca sahaja akan tetapi ia merupakan ;

1. 1. Manhaj bagi individu.

2. 2. Dasar perlembagaan Negara.

3. 3. Hukum-hakam kehidupan.

4. 4. Hidayah dan petunjuk.

Individu muslim yang mengikut Al-Quran, melaksanakan hukum-hakam di dalam Al-Quran adalah sebaik-baik umat. Islam pernah memimpin dunia, membuka timur dan barat dengan hidayah Al-Quran dan beramal dengannya. Bukanlah penyebaran Islam itu dengan mata pedang sepertimana dakwaan Orentalis Barat. Contoh pimpinan Amr Ibn `As yang memainkan peranan penting bagi membebaskan Mesir dari jajahan orang Rom. Kepimpinan yang tiada paksaan orang memasuki Islam, malah sepanjang tempoh penyebaran Islam kepada penduduk Mesir, tiada walau sebilah pedang terhunus, mahupun kerahan tenaga tentera namun mereka menerima dengan hati yang terbuka.

Hatta ketika Saidatina Khadijah disoal tentang akhlak Nabi, beliau menjawab akhlak Nabi adalah Al-Quran.

Bagi kaum muslimin, dari soal individu hingga perlaksanaan sebuah kerajaan, Al-Quran sebagai manhaj hidup. Al-Quran sebagai manhaj yang sempurna boleh dilihat pada :

1. Hubungan individu dengan Allah s.w.t dari sudut Akidah mahupun Ibadah.

2. Hubungan suami isteri. ( Al-Baqarah :228 )

3. Hubungan ayah dengan anak, anak dengan ibubapanya.

4. Hubungan sesame manusia.

5. Hubungan pemerintah dengan rakyat. ( Al-Nahl :89 )

Al-Quran menerangkan sehingga adab berziarah sesame insane turut dijelaskan. ( An-Nur : 27-28 )

Kesimpulan :

Menjadi kewajipan kita :

1. Kembali hidupkan al-Quran dalam kehidupan.

2. Perelok bacaaan dan pendengaran.

3. Memperbaiki kefahaman & ketelitian terhadap Al-Quran.

4. Hidupkan Al-Quran di hati dan pemikiran.

5. Menjadikan Al-Quran hukum hakam dalam kehidupan.

Al-Quran merupakan ruh Umat Islam. Namun amatlah mendukacitakan, kita sebagaai umat Islam tidak mengambil pengajaran dan ikhtibar dari Nur ini sedangkan ia sudah berada bersama kita dan di tangan kita. Menjadi tanggungjawab kita untuk :

1. Melaksanakan tuntutan Dakwah kepada Al-Quran.

2. Seruan kepada kaum muslimin untuk kembali kepada Al-Quran.

3. Mengambil intipati Al-Quran sebagai hukum hakam kehidupan.

4. Sedia menyeru dan diseru.

5. Seruan kepada non-muslim agar sedia mencuba dengan seruan Al-Quran dan beriman dengannya.

( Rujuk : Bagaimana berkomunikasi dengan Al-Quran Al-Karim; Dr.Yusuf Al-Qaradhowi )

Harapan :

Semoga Allah s.w.t menjadikan kita tergolong dalam golongan Quranii Muslim dan menjadikan kita golongan mereka yang mendengar bicara ( Al-Quran ) dan mengikutnya dengan sebaiknya.

Disediakan oleh ;

Abdul Mukmin Zulkifli & Adam Adnan

Laporan Gerak Kerja Mingguan ( 11 Disember 2010M )





Laporan Gerak Kerja

Tempat : Asrama Darul Aman 1, Hayy Sabiek
Masa : 8.30-11.15 malam
Kehadiran : 10 orang

1. Ucapan aluan oleh saudara Abdul Hadi Ishak :
1.1 Madrasah Mustafa Sodeq Ar-Rafie`
1.2 Madrasah Abbas Al-Aqad
1.3 Peranan Pendakwah dalam mendekati Mad`u
1.4 Tabliq : Manhaj & Peranan
1.5 Martabat Akhlak
2. Perbincangan umum oleh saudara Muhsin Ahmad :
2.1 Fiqh Tawazun & Waqie`
2.2 Penghormatan akal dan pemikiran
2.3 Pembinaan manhaj taysir & Fatwa
3. Pembentangan oleh saudari Wardah Mohd.Yusof ; Halatuju Kecemerlangan

4. Cadangan :
4.1 Pembacaan kitab Tahrir Al-Mar Ah
4.2 Pembentangan : Kewajipan Pemuda Islam ; Saudara Adam Adnan

5. Penutup

Disediakan oleh,
SU Madrasah Wasatiyyah

Kenapa Al-Quran?? ( Siri I )


Muqaddimah

Al-Quran – yang Allah s.w.t turunkan kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w merupakan sebesar-besar anugerah yang Allah s.w.t turunkan kepada ummat.

Penurunannya juga merupakan tanda pelengkap kepada agama dan sebagai tanda penyempurnaan nikmat.

(( اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتى ورضيت لكم الإسلام دينا ))

Al-Quran adalah kitab yang kekal terpelihara tidak ada keraguan mahupun kesangsian.

(( لا يأتيه الباطل بين يديه ولا من خلفه تنزيل من حكيم حميد ))

Kita umat Islam merupakan satu-satunya umat yang memiliki anugerah ini, iaitu kalimah-kalimah Allah yang tetap kekal sehingga akhirnya. Kalimah-kalimah yang ada di dalam mushaf ini terjamin keasliannya daripada ditukar, diseleweng oleh orang lain.

(( إنا نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون ))

Akan tetapi kitab-kitab samawi yang terdahulu seperti Taurat,Zabur,Injil telah ditukar isi dalamnya samada penyelewengan tersebut baik dari segi penyelewengan lafaz atau penyelewengan maknawi.

Berdasarkan dalil tersebut jelaslah Al-Quran terpelihara akan isinya dari segenap penjuru.

Penjagaan Al-Quran Al-Karim

1. Terpelihara melalui petuturan & penyampaiannya.

Sebagai contohnya dari dengungnya, madnya (panjang), izharnya (kejelasan) dan selainya. Oleh yang demikian, disusun satu ilmu untuk menjaga kesemua ini iaitu “Ilmu Tajwid”. Ilmu Tajwid cukup penting kerana ia akan menjaga lahjah makhraj huruf (tempat kelur huruf) agar pembacaan kita selari dengan pembacaan yang dirurunkan di zaman Nabi.

2. Terpelihara dari sudut penulisannya.

Disamping memelihara tulisan-tulisan lama, contoh (As-Solat;Az-Zakah) dan lain-lain perkataan, tidak ada seorang pun yang berani untuk mengubah kalimah-kalimah ini kerana ingin mengekalkan keaslian kalimah tersebut.

Di dalam Al-Quran juga mempunyai 114 surah yang dimulai dengan basma Allah (nama Allah) kecuali surah At-Taubah (surah Al-Bara ah).

Jelaslah disini bahawasanya Al-Quran tetap terpelihara dari segenap penjuru. Bagi umat Islam sepatutnya berasa mulia & berbangga akan kurniaan agung ini.

Keistimewaan Al-Quran Al-Karim

Antara keistimewaan Al-Quran ialah ia merupakan kitab tayassar (kitab yang mudah).Mudah dari peringkat hafalan, kefahaman dan pembacaan.

1. Kemudahan dalam hafalan.

Sudah berapa ramai dari bangsa Arab & bukan Arab yang semenjak dari kecil telah menghafal Al-Quran, membaca sehingga lekat di hati tanpa salah mahupun silap.

Sebagai contoh :

Dr. Yusuf Al-Qaradhowi ketika berada di Pakistan, beliau telah menziarahi beberapa madrasah di sana. Beliau telah mendapati ramai pelajar di sana yang masih kecil tetapi sudah menghafal Al-Quran. Ada yang sudah selesai hafalan setengah malah ada yang sudah selesai hafalan keseluruhan al-Quran.

Dr.Yusuf Al-Qaradhowi telah bertanya kepada sebahagian pelajar yang menghafal Al-Quran ini dan beliau merasakan pelajar-pelajar ini seperti record (perakam). Tidak berlaku sebarang kesilapan mahupun kesalahan. Ketika Dr.Yusuf bertanya kepada pelajar tersebut : “Ma Ismu ka? (Apa nama kamu?)-Dr Yusuf telah bertanya dalam bahasa Arab-pelajar tersebut tidak memahami akan maksud ‘Ma Ismu ka?’.Ini bermakna dia lansung tidak memahami bahasa Arab dan tidak mengerti maksudnya tetapi dalam waktu yang sama telah menghafal Al-Quran. Bukankah ini merupakan rahsia kemudahan hafalan pada kitab ini yang dikurniakan oleh Allah?! Sesungguhnya tidak ada kitab yang mampu dihafal oleh manusia tanpa memahami maksudnya melainkan Al-Quran.

Dr. Yusuf Al-Qaradhowi juga telah menziarahi Negara Bangladesh beberapa tahun yang lepas. Syeikh telah melawat madrasah-madrasah yang terdapat di sana, dan mendapati pelajar-pelajar di sana belajar dengan berlantaikan tanah. Mereka ini berusia sekitar 9 tahun ke bawah tetapi telah menghafal keseluruhan al-Quran. Dr. Yusuf bertanya beberapa soalan dari (At-Tawasin) – surah yang dimulai dengan (Tho Sin Mim) iaitu surah As-Syuarak, An-Naml, Al-Qasas dan (Al-Hawamim) – surah yang dimulai ( Ha Mim ) iaitu surah Ghafir, Fussilat, As-Syura, Az-Zukhruf, Ad-Dukhan, Al-Jasiyah, Al-Ahqaf. Pelajar-pelajar ini telah menjawab tanpa sebarang kesalahan atau kesilapan walhal mereka ini masih kanak-kanak, bukan dilahirkan dari kalangan bangsa Arab juga bukan tinggal di nagara Arab. Bukankah ini merupakan rahsia kemudahan hafalan pada kitab ini yang dikurniakan oleh Allah?! Adakah pendeta, paderi @ cardinal-pendeta Rom Katolik mampu untuk menghafal helaian kertas dari Taurat dan Injil?!

2. Kemudahan dalam pemahaman.

Mana-mana Insan yang berbangsa Arab atau memahami bahasa Arab berkemampuan untuk membaca Al-Quran dan memahaminya dengan kadar kemampuan yang diberikan oleh Allah kepadanya.

Kadang-kadang tiada pemahaman maksud Al-Quran secara mendalam.

Kadang-kadang tiada pemahaman sebahagian kalimah Arab.

Namun dengan hanya membaca Al-Quran semata-mata kita mampu merasai maknanya. Ini kerana kita telah memiliki hatinya iaitu Al-Quran itu sendiri. Contohnya : Berapa ramai orang buta huruf tidak tahu membaca malah tidak mampu menulis tetapi mampu menangis tatkala mendengar ayat suci Al-Quran dibacakan.

Berapa ramai yang menangis tatkala dibacakan Al-Quran kepada mereka diwaktu-waktu senggang mereka?? – Rujuk surah Ad-Dukhan : 58

Ini merupakan keistimewaan Al-Quran dalam masa ia adalah ayat,ia juga merupakan hidayah, petunjuk yang sempurna dan merupakan mukjizat teragung bagi Nabi Muhammad s.a.w. –Rujuk Surah Israk : 9

Sebelum Nabi Muhammad s.a.w juga ada Nabi-Nabi lain yang Allah s.w.t kurniakan beberapa mukjizat antaranya :

-Nabi Musa a.s. dengan mukjizat tongkat ( Surah Taha ;18-20 ) dan mukjizat tangan baginda yang bercahaya ( Surah Taha ;22 )

-Nabi Isa yang berupaya menyembuhkan penyakit buta dan sopak dan menghidupkan orang mati dengan izin Allah s.w.t ( Surah Maidah;11)

Bukti-bukti yang ditunjukkan ini dinamakan ( Ayat Hissiyah & Al-Kaunniyyah ) yang tiada keraguan dan tidak akan dipercayai melainkan bagi mereka yang hidup sezaman dengan kejadian tersebut.

Akan tetapi mukjizat Nabi Muhammad s.a.w merupakan mukjizat yang terbesar iaitu Al-Quran Karim yang merupakan ayat sastera, mantiq dan fasih dan ianya kekal sepanjang zaman.


Dicatat oleh;
Abdul Mukmin Zulkifli & Adam Adnan

Laporan Gerak Kerja Mingguan ( 03 Disember 2010M )

Tempat : Asrama Darul Aman 1
Masa : 8.45malam-10.45malam
Kehadiran : 9 orang

1. Ucapan pembukaan oleh Saudara Abdul Hadi Ishak berkenaan isu Parlimen Mesir.

2. Pembentangan oleh Saudara Muhsin Ahmad ; Rasul & Ilmu

3. Perbincangan isu :

3.1 Pelajar Azhar : Berfatwa tanpa Rujukan yang sahih ??
3.2 Penuntut ilmu dan ilmu; huraian & pandangan Dr.Yusuf Al-Qaradhowi-Saudara Abdul Hadi Ishak
3.3 Sejarah Kelahiran Pemikir Islam
3.4 Pendekatan Wasatiyyah di kalangan pelajar Azhar
3.5 Azhar & Penerapan Manhaj Wasatiyyah

4. Penutup ; Kepentingan ilmu & berilmu.

Disediakan oleh,
SU Madrasah Wasatiyyah

Laporan Gerak Kerja Mingguan ( 11 November 2010M )

Hari : Khamis
Tarikh : 11 November 2010
Tempat : Asrama Darul Aman 1
Kehadiran : 8 orang

1. Ucapan aluan oleh Saudara Hadi Ishak berkenaan Lintasan Sejarah Kejatuhan Kerajaan Tartar.

2. Pembentang oleh Saudari Nuruul Iffa Mohd. Nur ; Riwayat Hidup Imam As-Syafie R.A.

3. Perbincangan isu :

3.1 Fiqh Fan ( Fiqh Kesenian )
3.2 Fiqh Sunnah ; Keharusan Sembelihan menggunakan Elektrik.

4. Penutup oleh saudara Adam Adnan ; Senarai Kronologi Khalifah Islam

Disediakan oleh,
SU Madrasah Wasatiyyah

Related Posts with Thumbnails

Jom Ikuti Perbahasan Hangat Madrasah Wasatiyyah Pada :

Catatan Popular

  • - *Risalah Rabbaniyyah 3(Pujian Al Habib Kazim As Saggaf Kepada Syeikh Khaleel)* Berdiskusi dengan orang-orang yang lemah lembut, tawadhuk, lapang fikiran...
    6 tahun yang lalu
  • Bicara Jumaat 2 - Baru sahaja tamat mengajar pelajar-pelajar tahun akhir Usim selama tiga bulan di dalam program halaqah. Program yang bagus untuk pelajar-pelajar mengenal b...
    11 tahun yang lalu
  • Penggunaan Alkohol (al-cohol) - Soalan: Apa hukum menggunakan alkohol pencuci kulit dan perfume?Jawapan: Alhamdulillah. Salawat dan salam ke atas Rasulullah, kerabat dan sahabat Baginda s...
    12 tahun yang lalu
  • Mengapa Nak Ajar Membaca Awal? - Mengapa Nak Ajar Membaca Awal? Bersama Othman Ahamad Penulis Siri Cepat Membaca Bacalah Anakku dan ReadEasy “Budak 4 tahun boleh membaca? Hairan. Macamana ...
    12 tahun yang lalu
  • MENCARI PERUBAHAN - Rasanya masih belum terlewat untuk saya berbicara tentang Hijrah.Ramai dikalangan para *du’at *akan berbicara tentang tarikh penting ini.Masing-masing m...
    13 tahun yang lalu

Jumlah Paparan Halaman

free counters

Cari Blog Ini